Endelig kan vi samles til TV 2 Hackdays igjen!
For første gang siden pandemien stengte Norge, kan vi endelig samle teknologene våre til to dager med innovasjon og idemyldring igjen.
110 deltakere fra TV 2 Digital og TV2.no møtes på USF Verftet i Bergen. De er delt inn i 18 team som skal løse 18 ulike problemstillinger. Deltakerne har selv foreslått hvilke problemstillinger de skal jobbe med. Temaene er alt fra hvordan TV 2 best kan benytte kunstig intelligens for å lage bedre tjenester for TV 2s kunder, til hvordan vi kan tilrettelegge innholdet vårt bedre for barn.
TV 2 Hackdays er TV 2s versjon av et hackathon. Kort fortalt går et hackathon ut på å samle innovative hoder til å løse problemer i team, i en kort tidsperiode. Å arrangere hackdays er viktig for oss, sier produktdirektør Marius Bjerke.
– TV 2 Hackdays bygger mange kulturelementer vi er opptatt av i TV 2 Digital. Først og fremst innovasjonskultur. Vi innoverer mye i TV 2 i hverdagen – men vi styrer fokus i utviklingsteam i retning av de store hovedsatsningene våre. Da blir det lite rom i hverdagen til de små ideene som man brenner inne med, men som kan være veldig gode.
Videre bygger dette en samarbeidskultur og tverrfaglighet. Teamene er sammensatt av kompetanse fra ulike avdelinger i Digital, som kommersiell avdeling, kundeleveranse og kundesenteret og fra utviklingsmiljøene. Det å sette sammen team på tvers bygger forståelse for oppgaven som skal løses på selve hackdays, men også bredere forståelse som vi kan ta med i hverdagen. Hva kjenner en som sitter på kundesenteret på i hverdagen, hva skaper penger i kassa – hva er lett å utvikle og hva er tyngre oppgaver.
TV 2 Digital ønsker å dyrke en produktkultur. Det vil si måten man jobber med å skape det vi kaller product, market, fit. Mange av ideene som ligger på bordet under årets TV 2 Hackdays er produkt- og kundenære. Måten du jobber på under et par dager med tidspress er god erfaring å ta med seg i hverdagens produkttenking.
Marius Bjerke mener hackdays har stor verdi på flere plan.
– Nå har vi kjørt beinhardt det siste halvåret med mange store leveranser – vi trenger litt pusterom og jobbe med spennende ideer som bobler i organisasjonen. Her mikses kommersielle ideer og mer tekniske ideer, og man kan bygge videre på gode ideer og teste ny teknologi. Vi skal være det mest spennende stedet for teknologer!
På årets hackdays er det få føringer på hvilke ideer det skal hackes på, så lenge det skaper verdi for TV 2 og for kundene våre. Det er det eneste kriteriet. Noen jobber sammen med dem de jobber tettest med til vanlig, andre jobber med kolleger de ikke ser så mye eller jobber med i hverdagen. Vi blir bedre kjent.
Også direktør for data og integrasjon, Frode Drønen, mener hackdays har stor betydning for teknologimiljøet i TV 2.
– Skal TV 2 lykkes fremover, så avhenger det av at vi har en sterk teknologimuskel og bruker teknologi der det gir verdi for TV 2 og alle våre brukere og seere. TV 2 Hackdays er en god måte å trene på innovasjon i en stor mediebedrift. Vår evne til å tenke nytt og kreativt trenger å ha et fritt utløp for ideer som springer ut fra alle våre flinke medarbeidere, og da er Hackdays en glimrende måte å sette dette i system i stor skala. Dette vil være en vitamin-innsprøytning for deltakerne som får bryne seg på ideer som kanskje blir å finne i våre arbeidsflyter eller på våre tjenester ut mot det norske folk. Dette gjør det ekstra spennende å se alt det fine man får til på kun to intensive dager på USF Verftet.