TV 2 bruker AI for å gi publikum de beste øyeblikkene fra Eliteserien
Årets sesong markerer en ny tidsregning for video fra fotballkamper. Ved hjelp av kunstig intelligens (AI), kan TV 2 nå tilby brukerne tidenes største utvalg av videoklipp.
Kort fortalt klippes høydepunkter og sammendrag fra fotballkamper automatisk, basert på en algoritme i en datamaskin. Sportsdata sammen med grafiske elementer i sendingen, gir datamaskinen nok informasjon til at den løpende leverer video til publisering på tvers av alle TV 2s flater. Selskapet WSC Sports er leverandør av AI-tjenesten som ligger i bunn for produktet.
– At vi lar kunstig intelligens avlaste oss med disse enkle klippene, gir spillerom til alle i TV 2 som jobber med produksjon av mer inngående og unikt redaksjonelt videoinnhold, sier Morten Risnes Engelsen som er produkteier i TV 2 Digital. Denne løsningen kan produsere alt fra sammendrag av en hel kamp, til små hendelser eller prestasjoner fra enkeltspillere. Om det er driblinger fra Niklas Wassberg, stolpeskudd fra Ole Sæter, rødt kort til Ruben Gabrielsens, kontroversielle VAR-avgjørelser eller andre øyeblikk.
Bredere dekning enn noensinne
For Eliteserien vil dette bety den største og beste synligheten for norsk fotball noensinne. Teknologien er så treffsikker i redigeringen at den i sanntid kan levere videoer i ulike versjoner til bruk på TV2.no, lineært på TV-kanalene våre, og i sosiale medier. Automatikken inkluderer også versjonering av innholdet til ulike formater, noe som gjør det mulig å ha en ambisiøs og ekstensiv publiseringsplan med en rekke spennende kommersielle muligheter.
- TV 2 har som mål å være langt fremme på bruk av ny teknologi som kan gi verdi til nye brukeropplevelser og effektivisering av vår produksjon. Lansering av AI-genererte sportsklipp for Eliteserien er et resultat av testing og pilotering av flere systemer det siste året, sier prosjektleder for totalløsningen, Are Tverberg fra TV 2 Digital.
Produktet gir TV 2 muligheten til å sette opp bestillinger for hele sesonger, eksempelvis publisering av alle Eliteserie-mål på maksimalt 15 sekunders lengde til TV2.no, eller ferdig redigerte pakker med høydepunkter på ulike lengder til TV 2 Play, eller sosiale medier som Snapchat eller TikTok. Prosjektet er et samarbeid mellom Sporten som leverer den redaksjonelle siden av tjenesten og TV 2 Digital som leverer infrastrukturen bak.
– For sportsredaksjonen er gevinsten det enorme potensialet i mengden video systemet kan levere, nærmest uten involvering av mennesker utover det opprinnelige oppsettet. Det gir oss enorme muligheter i promoteringen og utnyttelsen av Eliteserie-produktet. TV 2 får utnyttet produktet maksimalt, samtidig som norske fans av fotball vil oppleve at ligaen spres bredere og mer målrettet enn noen gang før, forteller prosjektleder i TV 2 Sporten, Tore Rørtveit.
Den kunstige intelligensen gir også helt nye bruksmuligheter i produksjonen og for de vanlige lineære TV-sendingene. Hvis en spiller har utmerket seg i en kamp, og ekspertene i studio ønsker å fremheve prestasjonen til denne spilleren, kan de kjapt gå inn i verktøyet å «bestille» en mengde ulike høydepunkter eller eventpakker fra en og samme spiller, eller et lag osv. Kun minutter senere vil klippet være tilgjengelig for avspilling i studioregi.- Det har vært et mål at KI-løsningen også skal gi nye bruksmuligheter og ny verdi for de vanlige lineære TV-sendingene, noe som krever noe mer enn en "out-of-the-box"-funksjonalitet fra AI-leverandøren.
WSC Sport er en av de største leverandørene i verden for denne type KI-tjenester, og etter hva vi vet er TV 2 de første i verden som har bestilt en datadrevet løsning for automatisk klippgenerering av høykvalitet video fra live sportseventer fra WSC Sport, forteller prosjektleder Are Tverberg.
Slik fungerer det
Hver helg spilles det åtte kamper i Eliteserien. Video fra kampene strømmes direkte opp i skyen til WSC Sports i SRT-format. Sammen med videostrømmene sendes metadata fra kampene. Metadataene inneholder informasjon om alle hendelser i en kamp, som f. eks mål, frispark, gule kort og stolpeskudd. Den kunstige intelligensen deler deretter SRT-feeden opp i ulike klipp etter hvilken bestilling som er lagt inn. For eksempel scoringer og stolpeskudd. KI skalerer klippene til de ulike plattformene, f. eks Instagram, Google-box, TV2.no og appen til TV 2 Sporten. De ferdige redigerte klippene kommer ut i MP4-format med tilhørende metadata, og går i separate strømmer til de ulike plattformene.
– Samarbeidet mellom sportsredaksjonen og utviklingsmiljøene i TV 2 har vært helt avgjørende for å realisere visjonen om AI-drevet klipping av fotballøyeblikk, sier Kristoffer Iversen som er utviklingssjef i TV2.no. Denne milepælen markerer bare begynnelsen på samarbeidet som vil fortsette å skape innovative og spennende løsninger for fotballfans over hele landet. Vi er utrolig stolte av å lede an i denne teknologiske utviklingen og dette er kun startskuddet på en ambisiøs satsing fra TV 2 Sporten - det vil brukerne våre merke på TV2.no, i sosiale medier og TV 2 Sport-appen.