TV 2 hedret for et banebrytende prosjekt i Europa
TV 2 har laget en ny løsning for å samle TV-produksjonen av mange sportsarrangementer på ett sted. SVG Europe uttalte at TV 2s måte å gjøre dette på er banebrytende, da de kunngjorde Sports Broadcasting Achievements for 2023. Sentraliserte sportsproduksjoner sparer TV 2 for millioner av kroner, samtidig som belastningen på miljøet reduseres gjennom lavere CO2-utslipp.
Et av TV 2s mål, er å være hjemmebanen for norsk idrett. Selskapet har derfor mer enn tredoblet antall flerkamera sportsproduksjoner, fra 320 i 2022 til 1050 i år. For å håndtere en så stor økning i volum, begynte TV 2 å lete etter nye produksjonsmetoder som ga like gode sportsproduksjoner, men til en lavere pris og med større fleksibilitet.
– Ambisjonen var å skape en moderne, fremtidsrettet og bærekraftig produksjonsflyt, forteller Jens Cornelius Knudsen, som er leder for produksjonsmodeller og partnerskap i TV 2. I tillegg ønsket vi mindre slitasje på produksjonsmannskapet vårt.
Løsningen er å sentralisere så mange som mulig av de 1050 sportsarenaproduksjonene TV 2 skal produsere de neste åtte årene. Produksjonene inkluderer fotball, ishockey, håndball, volleyball, innebandy og basketball.
– Fordelen med sentralisert produksjon, kontra tradisjonell arenaproduksjon er betydelig, sier Knudsen, og lister opp forskjellene på denne måten:
Tradisjonell arenaproduksjon
- Hele mannskapet og store OB-lastebiler transporteres til arena
- De fleste reiser fra Oslo til arena, og Norge er som kjent et langstrakt land
- Høye reiseutgifter, overnatting og diett
Sentralisert arenaproduksjon
- Mindre lastebiler
- Regier lokalisert hos DMC & NEP i Oslo
- Lavere reisekostnader
- Mer tilgang til produksjonsinfrastruktur
- En moderne og bærekraftig produksjonsmodell. Lavere CO2-utslipp
- Dedikert fiber til 60 arenaer samt mottaks- og distribusjonskapasitet hos DMC, NEP TV 2 og NRK.
OB-buss er betegnelsen på mobile fjernsynskontrollrom på hjul. De som normalt satt inne i OB-bussene sitter nå i sentraliserte regier hos NEP og DMC som TV 2 har rammeavtaler med for denne type produksjoner. Ute på arena er det kun en teknisk leder, fotografer, innspillingsleder/B-lyd samt mindre produksjonsenheter. På to-kameraproduksjonene er det kun to fotografer.
Kontribusjon av signaler fra alle arenaer
60 norske sportsarenaer er koblet til Telenor MediaNet. I dette nettet sendes alle kameraføringer og lyd, fra alle arenaer, til de sentraliserte regiene og VAR-senteret. Som en synergi av den sentraliserte produksjonen, kunne TV 2 tilrettelegge for NFFs VAR-senter hos DMC i Oslo. Dette er en kontraktsfestet leveranse der NFF har det operative ansvaret for VAR. TV 2 er kun ansvarlig for det tekniske oppsettet via DMC.
TV 2 har investert i utstyr av høy kvalitet som er stasjonert på hver enkelt arena. Dette utstyret er overvåket og driftet av Telenor og alltid klart til bruk. På denne måten blir oppkobling og produksjonsflyt på arenaene så effektive som mulig
Automasjon av grafikk
En del av prosjektet har vært å automatisere grafikkavvikling under kampene. Og TV 2 har nå utviklet sin egen en skybaserte avviklingsklient, som håndterer alle grafikkbehov fra fullautomatiserte kamper, til de 1050 store arenaproduksjonene hos våre to produksjonspartnere, DMC og NEP. Den metadatadrevne løsningen har støtte for både Vizrt (onprem) og HTML5 grafikk fra Singular Live, som gir en fleksibilitet, skalerbarhet og kostnadseffektivitet som TV 2 er helt avhengige av.
– Vi i TV 2 har siden 2002 jobbet med å lage produksjonsflyter & produksjonsarkitektur som gjør det mulig å holde det tekniske fotavtrykket ute på arena nede, for å kunne maksimere den redaksjonelle tilstedeværelsen. Dette prosjektet tar oss et stort steg i riktig retning for å oppnå dette. Dette er en innovativ tilnærming til produksjon basert på tilgjengelig teknikk. Vi må konstant endre oss og huske at for TV 2 er innhold den viktigste ingrediensen i porteføljen vår. Derfor må vi bruke teknologi smart, til å understøtte all produksjon av innhold, avslutter Jens Cornelius Knudsen.