TV 2s stylister med nytt prosjekt for bærekraft
Stylistene i TV 2, startet ved årsskiftet et nytt bærekraftprosjekt. Det overordnede målet er å forlenge levetiden til klærne som programlederne bruker på skjermen.
– Dette betyr at vi skal ta bedre vare på klærne vi kjøper inn, kjøpe færre klær og gjenbruke mer. Redesign og bedre planlegging blir det også rom for, sier leder for stylistene, Henrikke Helland.
En av stylistene er utdannet skredder, og en annen går nå på kurs for å lære seg omsying av klær. I forbindelse med prosjektet har TV 2 gitt stylistene høyere stillingsbrøker i bytte mot færre innkjøp og smartere planlegging.
– Vi vil derfor kunne følge opp garderobene på en bedre måte, og ha høyere fokus på bærekraft ved innkjøp og investering i fremtidig garderobe, forteller Helland. Vi opplever en betydelig høyere oppmerksomhet rundt bærekraft i klesindustrien og vi vil utfordre våre leverandører ytterligere, blant annet ved å få dem til redusere emballasje ved sine forsendelser til oss.
“Go Greener – Fast”-strategien i Egmont har særlig oppmerksomhet på å redusere karbonavtrykket. Dette er også høyt på tiltakslisten i stylistenes bærekraftprosjekt, hvordan de kan bidra til å redusere TV 2s karbonavtrykk.
Som en del av prosjektet arrangerer stylistene også "Pop up"-salg, slik at klærne som ikke lenger skal brukes på skjermen får en gjenbruksverdi for dem som kjøper dem.
– Vi gleder oss over å endelig kunne sette i gang dette prosjektet – alle skal skinne på skjermen, men vi skal også bidra til en bedre verden, avslutter Helland