Arbër Maliqi, produsent
Hvorfor valgte du TV 2 som arbeidsplass?
På videregående fikk jeg sansen for å lage videoinnhold og brukte ofte film/video i skolepresentasjonene mine. Jeg holdt denne interessen ved like gjennom mine år som ansatt i Telia, før jeg etterhvert begynte å studere TV og multimedieproduksjon på Universitetet i Stavanger. TV 2 pekte seg raskt ut som et mål, og jeg gjorde første steget med å gjennomføre praksis her i 2018 som fotojournalist. TV 2 var og er for meg selve målestokken når det gjelder produksjon av innhold, spesielt kanskje på Nyheter og Sport, da dette er innhold som TV 2 produserer selv.
Jeg visste at TV 2 var solid på journalistikk da jeg opp gjennom årene har hatt TV2 Nyhetene som min hovedkilde til informasjon, men det jeg ikke visste er hvilken posisjon TV 2 har på det teknologiske fagfeltet. Det passet veldig fint for meg da jeg i løpet av studiet i Stavanger fant ut at teknologien fascinerte meg i samspill med innhold. TV 2 er helt i verdenstoppen i sitt fagfelt, da store mediehus rundt om i verden følger TV 2 som eksempel når det kommer til teknologiske løsninger som har med studio, regi, kameraløsninger, lyd og bilde over IP, osv å gjøre. Det gjør meg stolt av å være en del av dette mediehuset. Jeg liker meg veldig godt i krysningspunktet mellom teknologien og det redaksjonelle. Jeg får lekt og utfordret min tekniske interesse, samtidig får jeg ha en finger med i spillet på innholdet som skal presenteres.
Navn: Arbër Maliqi
Stillingstittel: Produsent, TV 2 Nyheter og Sporten.
Utdanning: Bachelor i TV og multimedieproduksjon, Universitetet i Stavanger.
Avdeling: Produksjon
Ansatt i TV 2 siden: 2020
Hvordan ser en typisk arbeidsdag ut for deg?
En vanlig arbeidsdag for meg består av å jobbe i krysningspunktet mellom teknologi og redaksjonelt arbeid. Jeg har to "kontorplasser", den ene er på nyhetsdesken i redaksjonen, den andre er i regikontrollen. Disse to går veldig hånd i hånd. Nyhetsdesken er der alt av nyheter planlegges og bearbeides før det skal publiseres på TV. Regikontrollen er der vi styrer selve sendingen og sørger for alt det tekniske spiller på lag; styre kamera, lyd, riktig bilde, kommunikasjon med nyhetsanker osv. Så vanligvis består hverdagen min av å planlegge sendingen på nyhetsdesken sammen med vaktsjef, nyhetsanker, reportere og andre før jeg beveger meg videre til regikontrollen og går "på luft" sammen som et team der alle har sine dedikerte arbeidsoppgaver for at sendingen skal gå etter planen.
I regikontrollen er vi vanligvis tre personer med tre fagfunksjoner, produsent, studiotekniker og grafikkreporter. Vi tre har et tett samarbeid for at sendingen skal se ut akkurat slik den gjør på TV-en din hjemme. Jeg liker best å sammenligne min jobb med jobben til en dirigent i et orkester. Man skal holde takten og sørge for at musikken flyter effektivt med en god dose presisjon.
Tempoet er ofte høyt, og med det kan feil eller såkalte bloopers forekomme, men da er det ikke verre enn at vi samler det opp til slutten av året og gir folket det de elsker: TV-bloopers.
Folk ler og det fører i bestefall til en viral-video på nettet. Som i tilfellet med min kollega Tone her som klarte å bevege seg foran kamera på en sending jeg hadde ansvar for: https://www.tv2.no/video/nyhetene/alt-gaar-galt-i-hovedsendingen-jeg-tenkte-oh-fuck/1886106/
"Sendt er glemt" pleier vi å si, og til den dag i dag ler vi fortsatt av denne hendelsen.
Jeg inngår i en turnusordning der jeg jobber både formiddag og kveldsvakter, og har en god del fri innimellom som jo er kjekt det også.
Hvordan opplever du kulturen/arbeidsmiljøet i TV 2?
Det er ingen tvil om det å jobbe i TV 2 gjør at man blir en del av et team som gjør mye for å vinne nyhetskampen, på alle plattformer. Mine kolleger liker å være en del av et "winning team" noe som betyr at de setter høye krav til en, men det betyr at en også kan sette høye krav tilbake. Vi driver med toppidrett i vår bransje og da må man være villig til å yte. Mange som jobber her brenner for journalistikken og innholdet vi lager, og ivaretar dermed samfunnsoppdraget vi har. Siterer en kollega etter beste evne: "vi har levert nyheter siden 1992, vi skal klare det i dag og". Den setningen tenker jeg ofte på hvis det butter i mot av og til, den gir meg motivasjon til å fortsette å være en del av "the winning team". Det er jo tross alt gøyest å vinne.
Når det kommer til det kollegiale og sosiale så vil jeg trekke frem THT-ordningen, trening, helse, trivsel. Dette er en ordning fra bedriften der vi som ansatte kan benytte oss av ulike trening og aktivitetstilbud. Det skjer som regel noe hver eneste ukedag, feks: yoga, tennis, padel-tennis, klatring, ishockey, fotball, crossfit.. osv. Det er med andre ord lett å finne noe en liker for tilbudet er så bredt. Vi har en fast trappe-løp gjeng feks, som løper opp og ned alle 13 etasjene på Media City. Lavterskel og et herlig avbrekk i hverdagen.
Er det noe annet du synes er karakteristisk ved TV 2 som arbeidsplass?
Her vil jeg gjerne igjen trekke frem den posisjonen TV 2 har på teknologisiden. TV 2 og mange av selskapene som har sitt utspring herfra har teknologiske løsninger som er ettertraktet av flere store mediehus i verden. Dette var jeg ikke klar over selv før jeg begynte å lese meg opp på historien til TV 2 og hvilken betydning klyngesamarbeidet på Media City har hatt for at enda flere mediebedrifter har blomstret. For å nevne noen: VIZRT, Vimond, Storm Weather, Wolftech. Alle disse har sitt utspring fra TV 2, mens TV 2 er den store ledestjernen som drar det hele, der alle løsningene fra disse tidligere datterselskapene blir implementert i TV 2 systemet og dermed skaper et komplett produkt som kan brukes i løsningssalg mot interessenter fra hele verden.
TV 2 Sporten mener jeg har en unik standing i den norske befolkningen og jeg er mektig imponert av dedikasjonen og profesjonaliteten til dette A-laget uten sidestykke!
THT-ordningen som jeg tidligere beskrev er også et privilegium og en stor bonus i organisasjonen.
-
Håkon Kvam Lyngstad, breakingjournalist
-
Ole Ebbesen og Ingrid Wollberg, fotojournalister
-
Christel Schultz, kundesjef
-
Einar Aaby Hirsch, teamleder
-
Silje Anita Hallem, advokat
-
Torkil Auran, prosjekteier
-
Katarina Swendgaard Borge, business controller
-
Marie Evje, forretningsutvikler
-
Elias Engevik, fotojournalist
-
Arbër Maliqi, produsent
-
Ingrid Wollberg, fotojournalist
-
Gaute Bugge Drangsholt, vaktsjef Sporten
-
Heidi Lea, dataanalytiker
-
Sander Englund Smørdal, utgavesjef
-
Eda Syvertsen, prosjektutvikler
-
Annikken Valland, utspillingsprodusent
-
Line Njøs, innholdsplanlegger
-
Magne Sandnes, bildesjef
-
Stig Omland, rådgiver sportskonsepter
-
Helene Boge, webutvikler
-
Preben Fjell, engasjementsreporter
-
Ove Nordahl-Pedersen, UX designer
-
Marlene Sætevik, utvikler
-
Siril Eikrem Finnøy, produkteier for Data og Målretting
-
Arjuno Alistair Lewis, kommersiell produktutvikler
-
Silje Hestevik, utviklingssjef
-
Karina Øverland Haugen, Løsningsarkitekt
-
Einar Aaby Hirsch, teamleder Team NÅ
-
Maria Schiller Tønnessen, frontredigerer
-
Lene Hegland, SEO-ansvarlig
-
Kenneth Cuomo, Customer success spesialist
-
Melina Pambou Sundfør, teamleder digitale sports-konsepter
-
Stian Langsrud, senior IT-konsulent
-
Håkon Kvam Lyngstad, breakingjournalist
-
Ole Ebbesen og Ingrid Wollberg, fotojournalister
-
Christel Schultz, kundesjef
-
Einar Aaby Hirsch, teamleder
-
Silje Anita Hallem, advokat
-
Torkil Auran, prosjekteier
-
Katarina Swendgaard Borge, business controller
-
Marie Evje, forretningsutvikler
-
Elias Engevik, fotojournalist
-
Arbër Maliqi, produsent
-
Ingrid Wollberg, fotojournalist
-
Gaute Bugge Drangsholt, vaktsjef Sporten
-
Heidi Lea, dataanalytiker
-
Sander Englund Smørdal, utgavesjef
-
Eda Syvertsen, prosjektutvikler
-
Annikken Valland, utspillingsprodusent
-
Line Njøs, innholdsplanlegger
-
Magne Sandnes, bildesjef
-
Stig Omland, rådgiver sportskonsepter
-
Helene Boge, webutvikler
-
Preben Fjell, engasjementsreporter
-
Ove Nordahl-Pedersen, UX designer
-
Marlene Sætevik, utvikler
-
Siril Eikrem Finnøy, produkteier for Data og Målretting
-
Arjuno Alistair Lewis, kommersiell produktutvikler
-
Silje Hestevik, utviklingssjef
-
Karina Øverland Haugen, Løsningsarkitekt
-
Einar Aaby Hirsch, teamleder Team NÅ
-
Maria Schiller Tønnessen, frontredigerer
-
Lene Hegland, SEO-ansvarlig
-
Kenneth Cuomo, Customer success spesialist
-
Melina Pambou Sundfør, teamleder digitale sports-konsepter
-
Stian Langsrud, senior IT-konsulent