
Stig Omland, rådgiver sportskonsepter
Foto: Ditlev Eidsmo, TV 2
Hvorfor valgte du TV 2 som arbeidsplass?
Føler vel mest at TV 2 valgte meg, og det er jeg ekstremt glad og takknemlig for. TV 2 valgte JEG med hjertet for mange hår siden. Og da stillingen jeg nå har var ledig, så var ikke hodet mitt så vanskelig å velge med heller.
Navn: Stig Omland
Stillingstittel: Rådgiver sportskonsepter
Utdanning: Bachelor i kommunikasjon og journalistikk
Avdeling: Konseptavdelingen, Marked
Ansatt i TV 2 siden: 01. mars 2020
Hva ser du mest frem til når du våkner om morgenen og gjør deg klar å gå på jobb?
Til å komme inn på DIA, fylle den første koppen med kaffe og se herlige kollegaer som deler min entusiasme for å drive frem prosesser fra idé til salg. Det gir meg masse energi. Menneskene og relasjonene er drivkraften bak gode resultater.
Hvordan ser en typisk arbeidsdag ut for deg?
Først og fremst så skal min "partner in crime", Mari Haugli og jeg, sørge for at annonsører bruker masse penger på TV 2 sine sportskonsepter. De skal kjøpe masse spons, produktplasseringer og content, fordelt på alle flatene vi har i TV 2. Veldig ofte ligger nøkkelen til et salg i at TV 2 er innovative, med nye digitale produkter som gir kunden følelsen av å være først ute.
En typisk dag består av å snakke med de kundeansvarlige om hvordan vi kan close salg, skaffe leads eller finne innsikten og idéer som gjør at kunder vil interessere seg for våre produkter.
Vi har også tett samarbeid med Sporten, og da spesielt rundt kommersielle løsninger inn i redaksjonell tid.
Dagen går sjelden uten at vi har møter med kunder eller mediebyråer for å presentere konsepter, forhandle pris og produkter eller rapportere kampanjer. Og sjelden en dag uten at det er litt latter med kollegaer.
Hvordan opplever du arbeidsmiljøet i TV 2?
I min jobb er jeg helt avhengig av hjelp fra kollegaer! Enten det er Mari som deler sin klokskap og støtte, kundeansvarlige som skal selge «mine» konsepter, plannere som hjelper med estimater eller visningstall jeg må ha, ressurspersoner i Sporten, lederen min Marthe som veileder meg, utviklerne som skal lande mine litt ambisiøse digitale idéer, Ole Martin sin SoMe-kompetanse, og flere andre i TV 2 som bidrar med sin kompetanse.
Den spiriten, sulten på innovasjon og brede kompetansen jeg opplever av alle disse er hvorfor TV 2 er det beste mediehuset i landet.
Er det noe annet du synes er karakteristisk og attraktivt ved TV 2 som arbeidsplass?
Ettersom jeg jobber med sportskonsepter i TV 2 så synes jeg det er på sin plass å si at ingen sportsredaksjon når TV 2 sin til knærne. Måten de forvalter store og små rettigheter på, med sin lidenskap, formidlingsevne og dose galskap, er vi mange som har hatt enorm glede av.
Og så er det ikke akkurat mangel på moro jeg får være med på som TV 2’er. Store og små fester, turer, ta med barna på «Skal vi danse» og mye annet. Kona synes ikke jeg kan kalle det jeg gjør for jobb.